Ik wil een spel maken
Zomerspel steunt spelontwikkelaars. Dit jaar stellen we 6 spellen voor die in ontwikkeling zijn.
Ga eens langs, test het spel uit en geef feedback. Misschien wordt dit wel één van de nieuwe klassiekers.
Wil je een spel ontwikkelen? Zit je met vragen? Twijfel je over de volgende stap?
Binnenkort vind je hier meer info. We helpen je op weg bij het proces en brengen je in contact met andere ontwikkelaars.
Acorn run



Stel jezelf eens voor!
Hoi, ik ben Jasper – Gentenaar, en self proclaimed game designer sinds ik 5 jaar oud ben. Vorig jaar werd ik 40 en besefte ik dat ik te weinig echt goede games heb gemaakt waar ik van hou en die publiceerbaar zijn. Dus stelde ik mezelf het doel om in mijn leven nog 40 goede games te maken. Tot mijn 80ste is dat 1 per jaar 😀 Et voila, vorige week werd ik 41 – we zijn on track!
Wat is de naam en het thema van jouw spel?
In Acorn Run race je als eekhoorn door de bomen en probeer je zo snel mogelijk te finishen. Tijdens de race kan je combo punten verzamelen door spectaculaire sprongen te maken. De winnaar is degene met het hoogste totaal aan punten: race punten + combo punten.
Hoe zou je jouw spel omschrijven? (doel, mechanismes, duurtijd …)
Acorn Run is een deck builder race game zoals geen ander. In de bomen zijn er vele paden en jij bepaalt zelf waar je loopt en springt. Hoog in de boomtoppen is het parcours korter, maar is het ook uitdagender om vooruit te raken.
Doorheen het parcours liggen nootjes (acorns) die je kan verzamelen tijdens de race. Acorns zet je in op je persoonlijke player board om speciale acties en gratis moves te activeren. In totaal race je doorheen 4 bomen die je telkens na een sprong bereikt. Tijdens een sprong maak je combo’s door kaarten aan elkaar te linken. Hoe groter de combo, hoe meer combo punten!
Jouw hand van kaarten gebruik je dus om vooruit te bewegen, te springen én nieuwe kaarten te kopen. Focus je vooral op snelheid? Ga je voor de meeste acorns? Of probeer je maximale combo punten te scoren tijdens de sprongen? En hoeveel moves geef je op om die ene perfecte kaart te kopen? De keuze is aan jou!
Acorn Run speelt snel en vlot, ook met veel spelers. Beurten duren niet lang! Voor je het weet is de race halfweg en zie je bij je medespelers verschillende strategieën ontstaan. Combo punten blijven face down tot het einde van de race, dus zelfs als je de race niet wint, blijf je kans maken op de eindoverwinning!
Op welke manier onderscheidt jouw spel zich van andere bestaande spellen?
Racing deckbuilders, ze bestaan maar zijn dun bezaaid en zijn vaak geen echte “deckbuilders”. Denk bijvoorbeeld aan Flamme Rouge en Heat, waarin je je deck niet kan verbeteren tijdens de race. Het meest vergelijkbare spel is wellicht The Quest for El Dorado, maar dat vind ik persoonlijk nogal licht. Acorn Run is strategischer en tighter.
Uniek in Acorn Run:
- De combinatie van racing + deckbuilding + player board actions.
- Het movement system waarin kaarten een dubbele functie vervullen: kaarten van dezelfde kleur om sneller vooruit te kunnen bewegen, én kaarten van verschillende kleuren om grotere combo’s te maken.
- De deckbuilding voelt anders dan gewoonlijk, omdat je vaak moves moet opgeven om kaarten te kunnen kopen – de afweging is dus niet: welke kaart koop ik, maar eerder: koop ik überhaupt kaarten deze beurt?
Cregeo



Stel jezelf eens voor!
Ik ben Jonas, een boardgame designer en klimaatactivist die in IT werkt.
Wat is de naam en het thema van jouw spel?
In Cregeo bevinden jullie zich in een gebied op deze planeet, verborgen door magie. Jullie merken dat er meer en meer natuurrampen zijn en zullen moeten samenwerken om jullie magische beschaving te beschermen. Verzamel magie in je handen en ontketen je spreuken zoals jij ze wil.
Hoe zou je jouw spel omschrijven? (doel, mechanismes, duurtijd…)
Cregeo is een coöpertatief spel waarbij je samen wint als je de hoofd ramp kan verwijderen. Verzamel een set van elementen door te handelen met je medespelers en bouw je tableau. Combineer de set met een “vorm-kaart” en verwijder zo rampen van het bord.
Op welke manier onderscheidt jouw spel zich van andere bestaande spellen?
Cregeo onderscheidt zich door het thema van “natuurrampen” en unieke mechanismen waarmee je veel controle hebt over welke spreuken je kan ontketenen.
Geef me een thuis




Stel jezelf eens voor!
Mijn naam is Manuel. Al sinds jonge leeftijd ben ik een grote bordspel-fan en sinds vorig jaar ook spelontwerper.
Aangezien ik enorm kan genieten van interactie tijdens het spel probeer ik zoveel mogelijk hiervan in mijn spelletjes te steken, zij het in een coöperatief of competitief spel.
Ook draaien veel van mijn spelletjes rond het thema ‘Helpen en genezen’ aangezien ik dit zeer belangrijk vind in het leven.
Op dit ogenblik ben ik met 6 spelletjes bezig, waarvan ik op Zomerspel met vreugd “Geef me een thuis” kom tonen.
Wat is de naam en het thema van jouw spel?
In “Geef me een thuis” zijn de spelers 2 tot 4 kittens in een dierenasiel. Op een dag komt een vader met zijn dochter langs om te kijken of ze een kitten (jij misschien?) kunnen adopteren.
Trek de aandacht en laat zien hoe schattig je bent om zo een nieuwe thuis te bekomen.
Hoe zou je jouw spel omschrijven? (doel, mechanismes, duurtijd …)
Doel
Het doel is om op het einde van elke ronde de aandacht te hebben en zo veel punten te winnen. De eerste wie 40 punten haalt, wint een nieuwe thuis.
Mechanismen
Je gaat eerst met de klok mee en komt dan tegen de klok terug zodat iedere speler 2 beurten heeft. Hierdoor zal ‘de aandacht’ meermaals wisselen, kan je strategisch werken en de ander om de tuin leiden.
Snel te leren en blijft verrassen.
Duur
+-40 Min.
Op welke manier onderscheidt jouw spel zich van andere bestaande spellen?
Mijn spelletjes zijn ontworpen voor maximale interactie, ’table talk’ en gevoel van invloed op het spel. Ik ben blij om te kunnen zeggen dat mijn testers vinden dat dit hier gelukt is.
Handler


Stel jezelf eens voor!
Ik ben Steve Wouters, een beginnende bord- en videospel ontwikkelaar uit Antwerpen. Ik hou van zowel simpele als complexe spellen (zolang het maar vlot verloopt). Als sinds mijn kindertijd maakte ik verschillende spellen met stokken, stenen, karton, lego en zelfgetekende kaarten. Dus ben ik begonnen om de wereld van spellenmakers in te stappen en hopelijk enkele toekomstige klassiekers naar voor te brengen.
Wat is de naam en het thema van jouw spel?
In Handler zijn spelers de handlers van een huurmoordenaarorganisatie met als doel om de agenten in een positie te plaatsen om hun contracten af te vervullen.
Hoe zou je jouw spel omschrijven? (doel, mechanismes, duurtijd…)
Spelers (ver)plaatsen elke beurt een agent op een 8×8 bord om hun contracten af te leggen terwijl ze proberen te vermijden dat de andere spelers hetzelfde kunnen doen. Spelers kunnen hun contracten proberen snel te vervullen of te gaan om een combo voor meer punten. De speler die als eerste 15 punten scoort wint.
Op welke manier onderscheidt jouw spel zich van andere bestaande spellen?
Er is geen downtime, elke speler kan punten scoren in elke beurt. Een keuze van een andere speler kan jou meteen punten opleveren maar ook andersom. Dit maakt dat het spel tot de laatste beurt spannend blijft zonder te lang door te gaan. De regels zijn simpel en snel te begrijpen, na een paar rondes zijn de meeste spelers al goed op weg. Voor geavanceerde spelers zijn er ook variabele regels die kunnen worden toegevoegd om het spel pittiger te maken.
Ski & Yodel


Stel jezelf eens voor!
By day, I’m an engineer—building machines, solving puzzles, and convincing myself that spreadsheets are a thrilling form of entertainment.
By night, I become a board game designer—glueing up cardboard kingdoms, dissecting the mechanics of fun, and crafting new reasons for friends to argue over rules.
I grew up in the Swiss countryside, where cows outnumber people and a 30-second train delay is considered breaking news. It didn’t take me long to realize that most of the world’s stories were happening beyond the Alps.
After a decade of living abroad, I now see Switzerland through a curious mix of warm nostalgia and reflective criticism.
Wat is de naam en het thema van jouw spel?
Ski & Yodel is a strategic board game where players team up to build a cozy mountain village right in the heart of the Swiss Alps.
Hoe zou je jouw spel omschrijven? (doel, mechanismes, duurtijd…)
Ski & Yodel is a delightfully chaotic blend of resource management, negotiation, luck, and a dash of Swiss charm.
Players collect classic Swiss treasures—cheese, chocolate, potatoes, watches, and yes, even gold—and decide whether to team up or go solo in investing those resources into shiny new properties. Want to build a monument to show your greatness? Go for it. Prefer to hoard chocolate like a true alpine dragon? That works too.
Earn victory points by investing wisely, building big, and stockpiling those tasty (and valuable) goods. The game ends once two monuments rise proudly over the board—and when the fondue settles, the player with the most victory points claims the title of Switzerland’s savviest investor.
Op welke manier onderscheidt jouw spel zich van andere bestaande spellen?
Ski & Yodel puts a fresh twist on the classic village builder—where collaboration is key, and trading sheep for wood just won’t cut it. Instead of swapping resources, players strike quirky investment deals to grow their alpine paradise (and maybe outsmart their “partners” along the way).
WI-LU




Stel jezelf eens voor!
Ik hou van Abstract Strategy Games. Spellen met eenvoudige spelregels, maar met diepgang zodat deze blijven boeien, geluksfactor nul. Instant spellen – uitgelegd in 1 minuut, gespeeld in zowat 20 minuten en een gelukzalige glimlach voor de winnaar de rest van de dag. Minimalistische spellen ook, ontdaan van alle overbodige regels en materialen.
Mijn prototypes maak ik met epoxy, vaak met een kunstige insteek want het oog wil ook wat.
Wat is de naam en het thema van jouw spel?
Een abstract denkspel, dus zonder thema. En bij een abstract spel hoort een abstracte naam: in dit geval WI-LU.
Hoe zou je jouw spel omschrijven? (doel, mechanismes, duurtijd …)
Instant spel: uitgelegd in 1 minuut en onmiddellijk aan de slag. Tactisch van opzet en minimalistisch vormgegeven.
Op welke manier onderscheidt jouw spel zich van andere bestaande spellen?
In een (spellen)wereld met prachtige artworks en veelbelovende thema’s blijf ik rustig tegen de stroom in zwemmen met oldschool denkspellen. Spellen die uitnodigen om snel op tafel te komen door de volgende eigenschappen: simpele spelregels, korte speelduur, tactische diepgang, visueel aantrekkelijk.